Det är lätt att dras med den apokalyptiska stämningen som piskats upp av den visklek som i flera månader varnat för ett stundande handelskrig. Den globala handeln möter allt fler utmaningar och det politiska klimatet främjar kortsiktiga, protektionistiska beslut framför konstruktivt arbete och samverkan över landsgränserna.

De europeiska ländernas samstämmighet testas nu som aldrig förr. I förhandlingar om Brexit och svåra val om hur vi bäst förhåller oss till både USA och Kina finns det gott om frågor där det råder olika viljor. EU visar just nu stor insikt om att en föränderlig omvärld kräver principer och mod att se längre än nationella särintressen.

I veckan träffades EUs handelsministrar för att diskutera en lång rad utmaningar och möjligheter som handelspolitiken just nu rymmer. Istället för att bli gisslan för det geopolitiska drama som utspelar sig på världspressens framsidor, lyckades de europeiska ledarna med konststycket att både ge tummarna upp för två tunga handelsavtal med Japan och Singapore, och samtidigt ge grönt ljus för att börja förhandla om nya avtal med Nya Zeeland och Australien.

Det talas förvånansvärt lite om handelsavtalet mellan EU och Japan; det största som EU någonsin åstadkommit. Det täcker över 600 miljoner konsumenter och omfattar ungefär 30 % av världens BNP. För svenska företag är Japan den näst viktigaste exportmarknaden i Asien och detta förväntas öka med det nya avtalet.  Utöver de ekonomiska aspekterna, innebär detta också ett viktigt diplomatiskt närmande mellan EU och Japan, som har många gemensamma intressen. Framförallt är vi båda måna om att förbättra våra företags tillgång till den kinesiska marknaden.

Tillsammans med Japan ingår både Nya Zeeland och Australien i det handelsavtal som en grupp av 11 Stillahavsländer nyligen slutit. Det är strategiskt av Europa att vända blicken alltmer åt Asien och Oceanien, särskilt när relationen med USA är komplicerad.

Om exakt ett år är det val till Europaparlamentet och strax efter det kommer även en ny EU-kommission ta över. EUs handelsagenda är ett av de områden där det europeiska mervärdet märks allra mest. Frihandel handlar om att öka storleken på den ekonomiska pajen, och genom att EU lyckas sluta fler handelsavtal så stärker vi ställningen för både europeiska företag och konsumenter.

Så, ära den som äras bör. Denna veckan har varit en framgångssaga i det lilla för vår svenska handelskommissionär Cecilia Malmström och för den europeiska unionen. Som i sin konstruktiva trägenhet fortsätter visa att samarbete och öppenhet är den bästa garanten för välstånd, även när det inte anses politiskt trendigt.